5 Jenis Minyak Zaitun Yang Perlu Anda Tahu

olive-oil-minyak-zaitun-olive-house

Terdapat beberapa jenis minyak zaitun di pasaran dan hanya kepada yang tahu, telah memilih jenis yang tepat dan terbaik untuk kesihatan. Oleh itu, pastikan pilihan kita tepat.

5 Jenis Kualiti Minyak Zaitun:
Sebelum kita membahas jenis-jenis dan manfaat minyak zaitun, ada baiknya kita berkenalan dengan beberapa istilah yang biasa digunakan dalam proses pembuatannya, iaitu:
– Virgin, maksudnya belum melalui proses kimia.
– Refined, maksudnya minyak tersebut sudah melalui proses kimia.
– Pomace, maksudnya minyak sudah diekstrak dengan pelarut dan suhu tinggi (panas).
Berikut adalah ulasan mengenai 6 jenis minyak zaitun:

1. Extra Virgin Olive Oil
Minyak ekstra virgin oil berasal dari hasil perahan pertama buah zaitun. Minyak zaitun ekstra virgin mengandung jumlah nutrisi dan vitamin yang tinggi, tidak ada bahan kimia tambahan, jernih, lembut, bertekstur, rasanya unggul, dan sukatan asamnya (acidity) kurang dari 1%. Minyak ini sangat berharga kerana kesempurnaan dan keseimbangan antara rasa, aroma, warna, dan sukatan keasamannya. Paling sesuai untuk dressing, dicelupkan pada roti secara langsung atau diminum terus (2 sudu/hari menurut cadangan FDA).


2. Virgin Olive Oil
Minyak ini diperoleh dari hasil perasan dan pengolahan tahap kedua buah zaitun, memiliki tingkat keasaman (acidity) yang kurang dari 2%, rasanya bagus. Minyak ini juga boleh digunakan untuk memasak, salad dressing, dan lainnya.


3. Pure Olive Oil
Minyak ini merupakan campuran dari refined olive oil dan virgin olive oil, mengandungi kandungan nutrisinya lebih rendah, harganya pun lebih murah. Tidak sesuai bila digunakan untuk salad dressing, tapi lebih sesuai jika digunakan untuk memasak dengan suhu tinggi.

4. Fino Olive Oil
Minyak jenis ini merupakan hasil campuran extra virgin dan virgin.

5. Pomace Olive Oil
Minyak jenis ini merupakan grade paling rendah dari minyak zaitun. Dihasilkan dari minyak yang tersisa di pomace zaitun. Dicampur dengan berbagai variasi jumlah virgin oil supaya boleh diterima oleh pengguna. Biasanya digunakan untuk memasak dengan suhu tinggi.

6. Lite/Extra Lite Olive Oil
Lite olive oil hanya mengandungi sejumlah kecil virgin oil. Rasa dari minyak ini ringan dan warnanya pun cerah. Jumlah kalori dan lemak yang terkandung sama dengan semua minyak zaitun. Kualiti dari minyak zaitun jenis lite olive oil ini rendah.
Beramal dengan sunnah, selamat lagi berkat!

– See more at: http://www.ehalal2u.com/index.php?route=journal2/blog/post&journal_blog_post_id=16#sthash.dGkw8nJ9.dpuf

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


CommentLuv badge